اخبار فنآوری, محصولات جدید

گوشی‌های گوگل به پردازنده ۳ نانومتری مجهز می‌شوند

گوشی‌های گوگل به پردازنده ۳ نانومتری

گوشیهای گوگل به پردازنده ۳ نانومتری مجهز میشوند

 

گوگل قصد دارد تا با عبور از سامسونگ، از تراشه‌های ۳ نانومتری در نسل بعدی گوشی‌های خود استفاده کند.

گوگل پس از سال ها همکاری با سامسونگ و بعد از چند نسل استفاده از تراشه‌های این شرکت کره ای، در سال ۲۰۲۵ برای تولید نسل جدید تراشه‌های تنسور به شرکت TSMC روی خواهد آورد. طبق گزارش Business Korea، این تغییر با استفاده از لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC در پردازنده‌ی تنسور G5 همراه خواهد بود.

 

گوگل در سال ۲۰۲۳ قراردادی را با TSMC برای تولید اولین تراشه‌ی کاملاً سفارشی تنسور برای گوشی گوگل امضا کرده است که در‌صورت حفظ روند نام‌گذاری فعلی، تنسور G5 نام خواهد گرفت.

 

گوگل از لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC برای نسل جدید تنسور استفاده خواهد کرد. این خبر چندان تعجب‌آور نیست؛ زیرا اپل قبلاً از این فرایند در سری آیفون ۱۵ پرو استفاده کرده است. انتظار می‌رود با توجه به درخواست های زیاد شرکت های تولید کننده موبایل، کوالکام و مدیاتک نیز این فرایند جدید را در نسل‌های بعدی خود به‌کار گیرند.

 

تراشه‌ی تنسور G3 فعلی با لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ ساخته شده است و روی‌آوردن به لیتوگرافی ۳ نانومتری برای گوگل اجتناب‌ناپذیر بود. گزارش منتشر‌شده به مشکلات سامسونگ در‌زمینه‌ی بازدهی تولید و مصرف انرژی تراشه، از‌جمله در تراشه‌ی آینده‌ی این شرکت، یعنی اگزینوس ۲۵۰۰، اشاره می‌کند.

 

گفته می‌شود مصرف انرژی و عملکرد حرارتی این تراشه حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد ضعیف‌تر از فرایند ۳ نانومتری TSMC  است. به‌همین‌دلیل، تحلیلگر مشهور، مینگ‌چی کوئو عقیده دارد که سامسونگ ممکن است سال آینده در سری گلکسی اس ۲۵ دوباره فقط از تراشه‌های اسنپدراگون استفاده کند.

این چالش تغییر در خط تولید سخت افزار ها بسیار هزینه بر و اجتناب ناپدیر است و شرکت های در صورت ناتوانی در تولید مجبور هستند از تراشه های پیشرفته تر دیگر تولید کننده ها استفاده کنند، و این موضوع در موارد زیادی کاهش سود آوری را برای تولید کنندگان بدنیال خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید