محصولات جدید, مقایسه محصولات

مقایسه ردمی نوت ۱۳ و گلکسی A25

redmi-note-13-vs-a25

طراحی و کیفیت ساخت

در بخش طراحی،  روی نمای پشت، هر دو دستگاه از دوربین اصلی سه‌گانه با فلش LED بهره می‌برند. تنها تفاوت اصلی در چینش دوربین‌ها است. ردمی طراحی مینیمال سری ردمی نوت را حفظ کرده و پنل پشتی چندان شلوغ نیست.

سامسونگ هم همان خط مشی سابق طراحی خود را پیش گرفته و گلکسی A25 از لحاظ طراحی شبیه نسل قبلی است.

A25 از بدنه‌ای با رنگ مات بهره‌مند شده که باتوجه به بافت روی بدنه آن، جذب لک چربی و اثر انگشت در آن کم‌تر صورت می‌گیرد. این‌در‌حالی است که ردمی نوت ۱۳ شیائومی پنل پشتی براق دارد و اگر بدون قاب استفاده شود اثر انگشتان و دست به روی آن باقی می ماند.

 

در فهرست محتویات روی فریم، جز حضور فرستنده اینفرارد در ردمی نوت ۱۳، تفاوت دیگری به‌چشم نمی‌خورد. این فرستنده قابلیت کنترل گیرنده‌های دیجیتالی مختلف را در اختیارتان می‌گذارد.

خوشبختانه جک هدفون همچنان در این میان‌رده‌ها حضور دارد و می‌توانید بدون هیچ دردسری، هندزفری و هدست‌های سیمی خود را به آن‌ها متصل کنید.

بر خلاف الگو های سابق گلکسی A25 به حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور مجهز شده، این حسگر در نماینده ردمی زیر نمایشگر مستقر شده است. انتظار می‌رفت که کره‌ای‌ها نیز رویه مشابه ردمی را پیش بگیرند که البته این فرآیند عملی نشد. سرعت حسگر اثر انگشت هر دو گوشی سرعت و دقت مناسبی دارد و عملکرد آن‌ها شبیه به هم است.

 

هر دو میان‌رده شیائومی و سامسونگ بدنه تمام پلاستیکی دارند که البته کیفیت ساخت خوبی دارند وهمچنین استحکام قابل‌توجهی دارند.

 

نمایشگر

در صفحه نمایش هر دو شرکت عملکرد بسیار خوبی داشته اند و به‌همین‌سبب، کیفیت تصویر ردمی نوت ۱۳ و گلکسی A25 در تراز بسیار خوبی قرار می‌گیرد. این دو گوشی به پنل نمایشگر از نوع AMOLED با رزولوشن +FHD و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی مجهز شده‌اند. ویژگی‌های نمایشگر این گوشی‌ها می‌تواند برای انجام کارهای مختلف ازجمله تماشای فیلم و بازی کردن جذابیت زیادی داشته باشد.

 

تصاویر نمایش داده شده روی نمایشگر ردمی نوت ۱۳ و گلکسی A25 از شفافیت و غنای رنگ خوبی برخوردار هستند و علاوه‌بر آن، به‌لطف نرخ رفرش بالا کارکرد روان آن‌ها را شاهد هستیم. تنها نمایشگر در ردمی نوت ۱۳ کمی بزرگتر است.

 

 

نرم‌افزار و رابط کاربری

در بخش نرم‌افزار و به‌خصوص سیاست‌های پشتیبانی، کره‌ای‌ها به پشتوانه سابقه طولانی عملکرد بهتر و حرفه‌ای‌تری را ارائه داده‌اند. گلکسی A25 به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۴ عرضه شده و براساس تأیید رسمی سامسونگ، ۴ نسل بعدی اندروید را هم از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت خواهد کرد. ترکیب نرم‌افزار مدرن و چنین پشتیبانی منسجمی، گلکسی A25 را به یکی از به‌روزترین گوشی‌های رده خود بدل می‌کند. در مقابل اما بخش نرم‌افزار ردمی نوت ۱۳ چندان مورد توجه تولیدکننده‌اش نبوده است؛ چراکه چینی‌ها این گوشی را با یک نسخه قدیمی‌تر اندروید عرضه کرده‌اند و وعده تنها ۲ سال پشتیبانی اساسی اندروید را داده‌اند، این موضوع برای خریدارانی که نرم افزار و اندروید بسیار مهم است میتواند یکی از معیار های تصمیم گیری باشد.

 

گلکسی A25 تا اندروید ۱۸ و ردمی نوت ۱۳ تا اندروید ۱۵ به‌روز خواهد شد. هرچند با عرضه HyperOS برای نماینده ردمی، این کم‌کاری در بخش نرم‌افزار تا کمی جبران می‌شود، اما درصورتی‌که به‌روز بودن نرم‌افزار گوشی جدیدتان را در اولویت گذاشته‌اید.

 

رابط کاربری نیز بحث دیگری است که می‌تواند انتخاب بین این دو مدل را تا حدی سلیقه‌ای کند، مشخصاً One UI 6.1 در گلکسی A25، از MIUI 14 بهینه‌تر و جذاب‌تر است، اما ردمی نوت ۱۳ با دریافت HyperOS در آینده‌ای نزدیک، در این قسمت حرف‌های بسیار بیشتری خواهد داشت. به‌عنوان مثال، چینی‌ها در طراحی تم‌های صفحه قفل و شخصی‌سازی المان‌های آن، عملکرد بسیار بهتری داشته‌اند. همچنین شیائومی این‌بار در HyperOS، یکپارچگی بیشتری را در اکوسیستم خود به‌ارمغان آورده و حالا می‌تواند با جدیت بیشتری سامسونگ را به‌چالش بکشد.

 

عملکرد سخت‌افزاری

پردازنده اصلی گلکسی A25، چیپ اختصاصی Exynos 1280 محسوب می‌شود که پیش‌تر قدرت‌بخشی به گلکسی A53 را برعهده داشت، این‌بار نیز تراشه مذکور همراه با ۶ یا ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در نماینده جدید کره‌ای‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. این چیپست از پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای با دو هسته ۲.۴ گیگاهرتزی Cortex-A78 و شش هسته ۲.۰ گیگاهرتزی Cortex-A55 قدرت می‌گیرد. پردازش‌های گرافیکی آن نیز توسط ماژول Mali G68 انجام می‌شود.

 

ردمی نوت ۱۳ اسنپدراگون ۶۸۵ را به‌عنوان قلب تپنده میان‌ رده‌اش برگزیده است، شاید این تراشه در رده‌های اقتصادی‌تر می‌توانست گزینه منطقی‌تری باشد؛ اما در بازه قیمتی ۹ تا ۱۰ میلیون تومان، رقابت برای گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۶۸۵ سخت‌تر می‌شود.

 

دوربین

 

در بخش دوربین هر دو مدل به دوربین اصلی سه‌گانه مجهز شده‌اند، روی پنل پشت ردمی نوت ۱۳، دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی عریض جا خوش کرده درحالی‌که رزولوشن این دوربین در گلکسی A25 برابر با ۵۰ مگاپیکسل است.

دوربین‌های فوق‌عریض و ماکروی این دو میان‌رده نیز به‌ترتیب رزولوشن ۸ و ۲ مگاپیکسلی دارند. هرچند انتظار می‌رود که ردمی نوت ۱۳ در این بخش دست بالا را داشته باشد، اما به‌دلیل پردازش تصویر قدرتمندتر در گلکسی A25، می‌توان انتظار داشت که سامسونگ رقیب خود را به‌چالش بکشد.

 

سامسونگ برای بهبود عملکرد دوربین میان‌ رده‌اش از  به‌کارگیری لرزشگیر اپتیکال بهره برده است. حضور این نوع لرزشگیر برای دوربین اصلی گوشی، سبب می‌شود تا لرزش دست کاربر روی وضوح تصاویر و ویدیوها تأثیر کم‌تری داشته باشد. این ویژگی بیشتر در شب و محیط‌های کم‌نور به‌چشم می‌آید.

 

برای عکاسی در شب‌هنگام باید حالت شب دوربین هر دو گوشی را روشن کنید تا تصاویر واضح‌تر و شارپ‌تری به‌دستتان برسند، جالب این‌که ردمی نوت ۱۳ باوجود دوربین بزرگ‌تر با وضوح بیشتر، در شرایط نوری ضعیف در برابر رقیبش حرفی برای گفتن ندارد. دلیل اصلی این موضوع، تمرکز بیشتر سامسونگ روی بحث پردازش تصویر بوده که ردمی با به‌کارگیری چیپست نسبتاً ضعیف، فرصت رقابت در این قسمت را از دست داده است. بیشترین فاکتور متفاوت در تصاویر دوربین اصلی این گوشی‌ها در شب، به نویز، روشنایی و جزئیات متفاوت آن‌ها مربوط می‌شود.

دوربین فوق‌عریض به‌کار رفته در میان‌رده‌های سامسونگ و شیائومی مشخصات یکسانی دارد و تفاوت زیادی بین آن‌ها حس نمی‌شود.

 

درنهایت برای گرفتن تصاویر سلفی، ردمی نوت ۱۳ از دوربین ۱۶ مگاپیکسلی و گلکسی A25 از دوربین ۱۳ مگاپیکسلی بهره می‌برند. در جمع‌بندی کیفیت دوربین سلفی این گوشی‌ها می‌توان گفت که کیفیت آن‌ها در یک تراز است و خیلی نمی‌توان روی تفاوت آن‌ها بحث داشت، همه چیز کاملا میلیمتری است و شاید شما اصلا متوجه این جزئیات نشوید.

 

باطری

باتری هر دو گوشی برابر با ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت است، در کل ترکیب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این دو مدل، مصرفی در یک سطح دارد و دوام باتری ردمی نوت ۱۳ و گلکسی A25 چندان با هم متفاوت نیست.

 

اما یکی از مهم‌ترین برتری‌های ردمی نوت ۱۳ در مقایسه با گلکسی A25، برخورداری آن از شارژر ۳۳ واتی در جعبه محسوب می‌شود. گلکسی A25 از این ویژگی محروم بوده و برای خرید شارژر ۲۵ واتی آن، باید هزینه اضافه بپردازید. همچنین هر دو مدل در یک بازه زمانی مشابه شارژ میشوند.

 

جمع‌بندی مقایسه ردمی نوت ۱۳ مدل ۴G و گلکسی A25

این دو مدل به‌لطف مشخصات بسیار خوب و قیمت مناسب از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند و همین منجر به فروش بالای آن‌ها شده است.

از برتری‌های رئمی نوت ۱۳ می توان به مواردی چون طراحی به‌روزتر، نمایشگر بهتر، کانفیگ بهتر با قیمت مشابه و شارژر داخل جعبه، اشاره کرد.

 

گلکسی A25 نیز به‌عنوان میان‌رده‌ای از جدیدترین نسل گوشی‌های سامسونگ، طرفداران زیادی دارد، اگر به مواردی چون عملکرد سخت‌افزاری بهتر و پشتیبانی نرم‌افزاری منسجم اهمیت بیشتری می‌دهید. این مدل در مقایسه با ردمی نوت ۱۳ ۴G می‌تواند گزینه مطمئن‌تری باشد.

درنهایت انتخاب برعهده شما است و باید پیش‌از انتخاب بین این دو، ابتدا اولویت‌های خود را مورد بررسی قرار دهید، شما میتوانید در سرای تل ساعت گوشی های مختلف را بررسی و تست کنید،از مشاوران و کارشناسان فنی سوالات خود را بپرسید، و  گوشی های مورد علاقه خود را در دستان خود لمس کنید، و بعد از  مقایسه در نهایت با یک انتخاب عالی خرید خود را انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید