مقایسه محصولات

مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس با ۱۴ پرو مکس

مقایسه آیفون 15 و 14-سرای تل
 در این مقاله با مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس با آیفون ۱۴ پرو مکس همراه شما هستیم.

مقایسه آیفون 15 و 14-سرای تل

طراحی و ابعاد آیفون ۱۵ پرو مکس و ۱۴ پرو مکس

مقایسه آیفون 15 و 14-سرای تل

معمولا اپل برای مدت زمان طولانی به یک طراحی جدید پایبند است. آیفون ۸ در سال ۲۰۱۷ میلادی معرفی شد و طراحی آن با آیفون ۶ یکسان بود. آیفون ۱۴ پرو مکس همانند آیفون ۱۲ پرو مکس بود، اما کمی دوربین آن بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. نکته این است که اپل به ندرت طراحی یک محصول را تغییر می‌دهد، اما زمانی که این کار را انجام دهد، تغییرهای گسترده‌ای را شاهد خواهیم بود. سوال این است که آیا امسال شاهد تغییر در زمینه طراحی نسبت به نسل قبل بودیم یا نه؟ پاسخ روشن است؛ خیر!

با این که شاهد تغییر در طراحی دستگاه نبودیم، اما یک متریال طراحی جدید را شاهد هستیم. آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس با قاب‌های تیتانیومی ساخته شده‌اند تا در کنار احساس سبکی که به کاربران خواهند بخشید، استحکام بیشتری هم داشته باشند. فلز جدید دارای یک روکش تیتانیوم برس خورده جدید بوده که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. قاب فولادی ضد زنگ آیفون ۱۴ پرو بسیار زیبا به نظر می‌رسد، اما این روکش براق واقعا خیلی سریع لکه‌دار می‌شود. علاوه بر این، آیفون ۱۵ پرو مکس بسیار کوچک‌تر است، چرا که حاشیه‌های نازک‌تری در اطراف نمایشگر دارد و می‌توان ادعا کرد نسبت نمایشگر به بدنه افزایش یافته است.

درباره دکمه‌های موجود در گوشی باید بگوییم که کلیدهای پاور و حجم صدا را در هر دو دستگاه مشاهده خواهید کرد، اما آیفون ۱۵ پرو مکس دارای یک کلید اضافی خواهد بود؛ کلید اکشن که به عنوان جایگزین کلید قدیمی فعال سازی حالت سکوت قرار گرفته است، اما کماکان می‌توان از آن برای باز کردن برنامه‌ها، میانبرهای سیری، چراغ قوه، دوربین، حالت‌های فوکوس و سایر موارد استفاده کرد.

درگاه ارتباطی

گوشی‌های سری آیفون ۱۵ به جای پورت لایتنینگ مجهز به پورت شارژ USB Type – C شده‌اند که برای شارژ و انتقال اطلاعات کاربرد زیادی دارد؛ ما باید از قانون‌گذاران اروپایی متشکر باشیم که توانستند این مسئله را به کمپانی اپل تحمیل کنند.

آیفون‌های غیر از مدل پرو هنوز در عصر گذشته باقی مانده‌اند و سرعت آن‌ها در اندازه USB 2.0 است، اما آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس می‌توانند اطلاعات را از طریق کابل با سرعت USB 3 انتقال بدهند؛ این بدان معنا است که شما می‌توانید انتظار انتقال اطلاعات با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه یا ۲۰ برابر سریع‌تر از USB 2.0 را داشته باشید. در نهایت اگر کابل USB 3 در اختیار دارید، می‌توانید به سادگی و در سریع‌ترین زمان ممکن، فایل‌های ویدیویی حجیم را از گوشی آیفون خود خارج کنید. در هر صورت باید بگوییم که شرایط در گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس در مقایسه با آیفون ۱۴ پرو مکس بهتر است.

عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری

یک گوشی آیفون جدید دیگر و به دنبال آن، تراشه‌ای جدید دیگر از غول فناوری آمریکا که می‌تواند جهان را شگفت‌زده کند. در گوشی آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس شاهد استفاده از تراشه قدرتمند ۳ نانومتری A17 Pro هستیم. اپل برای پسوند مدل A17 عبارت Pro را برگزیده است. همچنین شاهد یک پردازنده گرافیکی با ردیابی پرتو و ۱۰ درصد هسته‌های سریع‌تر و ارتقا یافته هستیم که می‌تواند در زمینه افزایش وضوح بازی‌ها تاثیر زیادی داشته باشد.

پردازنده جدید اپل را باید به عنوان جدیدترین تراشه در جهان معرفی کرد که بر اساس فرایند ۳ نانومتری ساخته شده و به شکل عجیبی، کوچک است. این دستگاه ۱۹ میلیارد ترانزیستور را در خود جای می‌دهد و ۱۸ درصد بیشتر از A16 Bionic در آیفون ۱۴ پرو مکس در هر ثانیه عملیات انجام می‌دهد.

مقایسه آیفون 15 و 14-سرای تل

به یاد داشته باشید که عملیات در هر ثانیه به معنای افزایش عملکرد ۱ به ۱ نیست؛ ما باید برخی معیارها را اجرا کنیم. آیفون ۱۴ پرو مکس هنوز به شکل عجیبی قدرتمند است، بنابراین آیفون ۱۵ پرو مکس برای ۹۰ درصد کاربران فضای خالی بیشتری خواهد داشت.

نکته جالب این است که این تراشه برخی از توسعه‌دهندگان بازی را متقاعد کرده که واقعا بازی‌های کنسول خود را برای آیفون ۱۵ پرو عرضه کنند. عرضه بازی‌هایی مثل Assasins Creed Mirage، توانمندی پرچمداران جدید اپل را به خوبی نمایش می‌دهد.

صفحه نمایش

ما در هر دو دستگاه شاهد قرارگیری نمایشگرهای یکسان هستیم؛ پنل‌های اولد ساخت سامسونگ که دارای بریدگی جزیره داینامیک در قسمت بالا بوده و از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز در کنار حداکثر میزان روشنایی ۲۰۰۰ نیت پشتیبانی می‌کند. آیا تاکنون به این میزان روشنایی نیاز داشته‌اید؟ احتمالا نه، اما اپل از آن برای زمانی استفاده خواهد کرد که بتواند فایل‌های ویدیویی و تصاویر HDR را بدون توجه به شرایط نور محیط به سادگی نمایش دهد.

اعداد دیگر تغییر پیدا نکرده‌اند؛ همان اندازه ۶٫۷ اینچ با وضوح ۱۲۹۰×۲۷۹۶ در کنار نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز پروموشن را شاهد هستیم. اپل در زمینه نمایشگر هر دو دستگاه، عملکرد خوبی را دارد.

عملکرد نرم‌افزاری

آن چه که ما می‌دانیم، آیفون ۱۴ پرو مکس هنوز بسیار سریع و روان بوده و اساسا به عنوان یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند جهان شناخته می‌شود. تراشه قدرتمند A16 هنوز قدرتمند است و نمی‌توان آن را به عنوان یک تراشه قدیمی به حساب آورد. شرایط در زمینه نرم افزار هم قابل قبول است. هر دو دستگاه مجهز به سیستم عامل iOS 17 هستند یا آیفون ۱۴ پرو مکس، حداقل آپدیت را دریافت کرده است. از نظر فنی، ابتدا آیفون ۱۴ پرو مکس می‌تواند سیستم عامل iOS 17 را دریافت کند و از تاریخ ۱۸ سپتامبر در دسترس قرار خواهد داشت؛ این در حالی است که سیستم عامل موردنظر برای آیفون ۱۵ در ۲۲ سپتامبر منتشر می‌شود.

سیستم عامل iOS 18 مدتی قبل توسط اپل معرفی شد. اگر مشتاق به استفاده از هوش مصنوعی اپل در آیفون هستید، باید به سراغ آیفون ۱۵ پرو مکس بروید.

کیفیت صدا

هپتیک‌های اپل برای سال‌های طولانی پیشرو در صنعت بوده‌اند. موتور Taptic در آیفون ۱۴ پرو مکس با دقت فوق‌العاده‌ای ایفا نقش کرده و بازخوردهای خوشایند را ارائه می‌کند. ما انتظار تغییر زیاد آن را در آیفون ۱۵ پرو مکس نداریم. درباره اسپیکرها باید گفت آیفون ۱۴ پرو مکس با صدای عالی، بلند و استریو می‌تواند لذت را به کاربران خود هدیه کند. ما فکر می‌کنیم که اپل باید منحنی EQ را برای بلندگوهای آیفون فقط برای تعدادی تغییر بازبینی کند.

دوربین

مقایسه آیفون 15 و 14-سرای تل

سنسور دوربین اصلی آیفون ۱۵ پرو مکس تغییر نکرده است؛ این سنسور هم سنسور بزرگ ۴۸ مگاپیکسل بوده که همراه با آیفون ۱۴ پرو مکس معرفی شد. چیزی که در گوشی‌های سری ۱۵ به عنوان قابلیت جدید شناخته می‌شود، پردازش تصویر است. با ارتقا موتور فوتونیک و HDR، اپل وعده جزئیات بهتر، عملکرد بهتر در نور کم و رنگ پوست دقیق‌تر را مطرح کرده است. همچنین آیفون ۱۵ پرو مکس پیکسل‌ها را ذخیره کرده و به صورت پیش فرض، تصاویر ۲۴ مگاپیکسل ثبت خواهد کرد. آیفون ۱۴ پرو مکس پیش فرض به صورت ۱۲ مگاپیکسل تصویربرداری می‌کند. آیا باید انتظار عملکرد دو برابر را داشته باشیم؟ در این زمان ما امیدواریم که نرم افزار بیشتر از اندازه عملکرد قابل قبول از خود نشان دهد.

یکی از ویژگی‌های آیفون ۱۵ پرو مکس را باید سنسور تله زوم جدید پریسکوپ معرفی کرد. نتیجه نهایی تصویر یک زوم اپتیکال ۵ برابری است؛ آیا اصلا به چنین قابلیتی نیاز بود؟ اپل از جادوی نرم افزار استفاده کرده تا مطمئن شود محدوده زوم ۱x-4.9x کیفیتی بدون ضرر دارد و سنسور جدید امکان زوم نرم افزاری تا ۲۵ برابر را فراهم می‌کند. آیفون ۱۴ پرو مکس دارای سنسور تله فوتو ۳ برابری بوده و زوم دیجیتال آن ۱۵ برابر است. البته کیفیت زوم اپل هنوز از رقبایی مانند ساموسنگ عقب‌تر است و از این نظر، باید برتری را در این زمینه به سامسونگ داد.

دوربین های سلفی و فوق عریض آیفون ۱۵ پرو مکس به ندرت ذکر شده‌اند، اما فرض بر این است که با ارتقا پردازش تصویر فوق، پیشرفت‌های جزئی را شاهد باشیم. البته ما باید به صورت کامل دوربین آیفون ۱۵ پرو مکس را در مقایسه با آیفون ۱۴ پرو مکس مورد ارزیابی قرار دهیم تا بتوانیم نتیجه دقیق را ببینیم.

باتری و سرعت شارژ آیفون ۱۵ پرو مکس و ۱۴ پرو مکس

مقایسه آیفون 15 و 14-سرای تل

تراشه‌های سری A اپل قابلیت قدرتمند بودن و در عین حال، کم مصرف بودن را دارند. در حقیقت اگر آیفون را تحت فشار زیادی قرار دهید، بازی‌های سه بعدی با حداکثر وضوح، ویرایش و ارسال ویدیو و عملکرد قابل قبول باتری را از بین خواهید برد. حتی در زمان عرضه آیفون ۱۴ پرو، پردازنده اپل مصرف باتری مناسب داشت. این موضوع باعث شد تا عمر باتری خوبی را از آیفون ۱۴ پرو مکس مشاهده کنیم.

از سویی، آیفون‌ها در حفظ شارژ در حالت استندبای عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. باز هم آیفون ۱۴ پرو مکس نتایج را شکست و قبل از خاموش شدن، ۱۹ ساعت وبگردی را در اختیار ما قرار داد. انتظار این که آیفون ۱۵ پرو مکس بتواند این رکورد را بشکند، چیز دور از دسترسی نیست. بر اساس ادعای کمپانی، این دستگاه می‌تواند پخش ویدیو را تا ۲۹ ساعت و موسیقی را تا ۹۵ ساعت انجام دهد.

در این دستگاه شاهد فناوری شارژ سریع ۲۰ وات، شارژ ۱۵ وات MagSafe هستیم. آیفون ۱۵ پرو مکس با شارژرهای نسل آینده Qi2 نیز سازگار است. یا این حال، این موضوع که آیفون ۱۴ پرو مکس از این قابلیت پشتیبانی کند، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. همچنین استاندارد Qi2 با همکاری اپل طراحی شد.

سخن آخر

آیفون ۱۵ پرو مکس، یکی از قدرتمندترین گزینه‌ها و پرچمدار ۲۰۲۴ اپل (تا زمان عرضه آیفون ۱۶) است. اگر کاربر آیفون ۱۴ پرو مکس بوده و نیاز زوم اپتیکال و سرعت USB 3 را نیاز دارید، تعویض گوشی و ارتقا به نسخه آیفون ۱۵ پرو مکس منطقی است. با عرضه  آیفون ۱۵ پرو مکس، قیمت آیفون ۱۴ پرو مکس کاهش پیدا کرد. این خبر خوبی برای کاربران است تا توان خرید بیشتری برای تهیه آیفون ۱۴ پرو مکس کسب کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید