سخت افزار, معرفی محصولات

بهترین اندروید باکس‌ های بازار ایران [تیر ۱۴۰۳]

اندروید باکس چیست؟ آیا با کاربردهای اندروید باکس آشنایی دارید؟ در این مطلب، بهترین اندروید باکس های بازار ایران را معرفی می‌کنیم.

با رشد سرویس‌های اینترنتی تماشای فیلم و محتوای چندرسانه‌ای در کشورمان، شاهد افزایش روزافزون محبوبیت اندروید‌باکس‌ها هستیم. این موضوع باعث شده است تا محصولات متنوعی از برند‌های مختلف و گاهی بدون نام به بازار عرضه شوند و انتخاب محصولی کاربردی با قیمت مناسب کمی پیچیده شود. اگر اندروید‌باکس‌ها را نمی‌شناسید، بد نیست به‌صورت مختصر درمورد این محصولات و نحوه عملکردشان صحبت کنیم.

اندروید باکس چیست؟

اندروید‌باکس دستگاهی مجهز به سیستم‌عامل اندروید است که با اتصال به تلویزیون، قابلیت‌هایی هوشمند دراختیار کاربر قرار می‌دهد. ازلحاظ ظاهری، ابعاد این دستگاه‌ها با ست‌تاپ‌باکس یا گیرنده‌های دیجیتال (گاهی کوچک‌تر) برابر است.

اگر از تلویزیون‌های عادی و غیرهوشمند استفاده می‌کنید، با اندروید‌باکس‌ها می‌توانید سرویس‌های اینترنتی مانند آپارات، نماوا، فیلیمو یا حتی سرویس‌های خارجی مثل یوتیوب و توئیچ و نتفلیکس را تماشا کنید و حتی بازی‌هایی که برای این دستگاه‌ها بهینه شده‌اند، نیز امتحان کنید. این دستگاه‌ها به‌لطف تجهیز به اندروید، قابلیت نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی را نیز دارند تا امکانات بسیار بیشتری دراختیار کاربران قرار گیرد.

هر اندروید‌باکس از درگاه‌ها و امکانات مختلفی بهره می‌برد که این مسئله ارتباط مستقیمی با قیمت آن‌ها دارد. برخی اندروید‌باکس‌ها به سیستم‌عامل قدیمی‌تر اندروید تی‌وی و برخی دیگر به سیستم‌عامل جدید گوگل تی‌وی مجهز هستند که به‌طور اختصاصی برای کار با کنترل بهینه شده‌اند؛ ازاین‌رو با وارد‌کردن جیمیل خود در آن‌ها، به‌راحتی می‌توانید اطلاعات را بین گوشی و اندرویدباکس همگام‌سازی کنید.

بهترین اندروید باکس

اگر به‌‌دنبال اندروید‌باکسی توانمند هستید، در‌ادامه فهرستی از بهترین محصولات بازار کشورمان را به‌ترتیب قیمت (از ارزان به گران) آورده‌ایم.

اندروید باکس نت باکس مدل پرایم

اندروید باکس پرایم محصولی از نت‌باکس است که بابرچسب قیمتی ارزان‌تر از مدل شاین و شاین اس تقریباً همان امکانات را در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد. دو درگاه USB 2.0، یک درگاه HDMI 2.0 با پشتیبانی از سیگنال تصویر ۴K 60Hz، درگاه شبکه با پهنای باند ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه، یک درگاه کامپوزیت برای اتصال به تلویزیون‌های فاقد HDMI و یک درگاه IR برای استفاده ازطریق ریموت کنترلر مجموع درگاه‌های نت‌باکس پرایم را تشکیل می‌دهند که با مدل شاین یکسان است.

اندروید باکس-سرای تل

درمقابل برخلاف مدل گران‌تر شاین، از پشتیبانی از بلوتوث خبری نیست؛ پس نمی‌توان از تشخیص حرکت برای ماوس روی ریموت و اتصال میکروفون در نت‌باکس پرایم بهره برد. از دیگر ویژگی‌های این اندروید‌باکس اقتصادی می‌توان به سیستم‌عامل اندروید تی‌وی ۱۰ با رابط کاربری netUI 3.0 و دو گیگابایت رم LPDDR3 و ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی قدیمی و کُند EMMC اشاره کرد که از این مقدار در ابتدا حدود ۱۱ گیگابایت دردسترس کاربر قرار دارد؛ البته به‌لطف وجود درگاه میکرو SD، امکان ارتقای این حافظه‌ی ذخیره‌سازی تا ۱۲۸ گیگابایت نیز وجود دارد.

برای نصب اپلیکیشن و تماشای محتوا در نت‌باکس پرایم کاربران به فروشگاه اپلیکیشن خود نت‌باکس به‌ نام نت‌استور، پلی استور گوگل، سرویس‌های مشهور داخلی مانند فیلیمو و نماوا و فیلم‌نت (به‌صورت پیش‌فرض)، فیلم‌لند و موزیک‌لند و چنلز دسترسی خواهند داشت.

همچنین، میرور کردن محتوا با گوشی‌های اندرویدی و آیفون ازطریق اندرویدباکس پرایم امکان‌پذیر است. پیشنهاد می‌شود برای آشنایی بیشتر با مدل اقتصادی نت‌باکس، مقاله «بررسی نت باکس پرایم؛ اندروید باکس اقتصادی با انبوهی از محتوای رایگان» را در زومیت از دست ندهید.

 

اندروید باکس شیائومی Mi box s 2nd gen 2023

جدیدترین اندروید باکس شیائومی که در سال ۲۰۲۳ راهی بازار شده است، می‌تواند محتوا را با کیفیت ۴K و نرخ فریم ۶۰ فریم‌برثانیه نمایش دهد. بنابراین، برای دیدن محتوا با‌ وضوح عالی محصولی شایسته به‌حساب می‌آید. پردازنده‌ی چهارهسته‌ای اندرویدباکس شیائومی از هسته‌های Cortex A55 در فرکانس ۲ گیگاهرتزی استفاده می‌کند. ۲ گیگابایت رم و ۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی نیز برای دستگاه در نظر گرفته شده‌اند.

اندروید باکس-سرای تل

مدل ۲۰۲۳ اندرویدباکس شیائومی پشتیبانی از استانداردهای تصویر دالبی ویژن و +HDR10 را نیز اضافه کرده است. سیستم‌عامل Google TV و پشتیبانی از بلوتوث ۵٫۲ و وای‌فای ۵ از مشخصات دیگر دستگاه شیائومی به‌حساب می‌آیند. با وجود یک درگاه USB و یک درگاه HDMI و جک ۳٫۵ میلی‌متری برای هدفون، می‌توانید فلش مموری یا حافظه‌ی ذخیره‌سازی خارجی را به دستگاه متصل و محتوای مدنظرتان را روی تلویزیون تماشا کنید. از درگاه USB برای اتصال به شبکه نیز می‌توانید بهره ببرید.

با تمام مشخصات ذکر‌شده، اندرویدباکس شیائومی یکی از بهترین گزینه‌ها در محدوده‌ی قیمتی خودش به‌حساب می‌آید؛ البته رقبای نزدیکی دارد که در‌ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

A95X F3 AirII

اگر به‌‌دنبال اندروید‌باکسی توانمندتر برای اجرای انواع و اقسام اپلیکیشن و بازی‌های اندرویدی هستید، A95X F3 AirII گزینه‌ی بسیار مناسبی است. این اندروید‌باکس چندین ویژگی مهم دارد که در بسیاری از محصولات هم‌رده‌ی آن دیده نمی‌شود: عرضه در دو نسخه‌ی مختلف اندروید یا اندروید تی‌وی در‌کنار پشتیبانی از دی‌کد سخت‌افزاری کدک‌های صوتی DTS:X و Dolby True HD، سنگین‌ترین کدک‌های صوتی فراگیر به‌کاررفته در فیلم‌های ۴K واقعی.

اندروید باکس-سرای تل

پردازنده‌ی چهارهسته‌ای Amlogic S905W2 توان پردازشی راضی‌کننده‌ای به‌همراه دارد تا نه‌‌تنها تمامی اپلیکیشن‌ها به‌خوبی اجرا شوند؛ بلکه امکان گیمینگ نیمه‌حرفه‌ای نیز فراهم باشد؛ البته پیشنهاد می‌کنیم حتماً نسخه‌ی مجهز به ۴ گیگابایت رم را بخرید. ضمناً این اندروید‌باکس از اندروید ۱۱ بهره می‌برد.

شاید یکی از ویژگی‌های مهم A95X F3 AirII را بتوان ظاهر آن دانست؛ جایی که عموم محصولات چینی ظاهری بسیار عجیب و گاهی زشت دارند و به‌دلیل تحت‌تأثیر قراردادن دکور منزل، نمی‌توان دستگاه را درکنار سایر تجهیزات صوتی و تصویری قرار داد. اندروید باکس A95X F3 AirII ظاهری ساده به‌همراه نوار LED روی بدنه‌ی دستگاه دارد که امکان شخصی‌سازی نحوه‌ی نوردهی این نوار نیز فراهم است.

نت باکس شاین اس

اندرویدباکس‌های نت‌باکس که یکی از مدل‌های آن را پیش‌تر معرفی کردیم، گزینه‌های مناسبی برای کاربران ایرانی هستند؛ زیرا هم به‌طور پیش‌فرض شبکه‌های نمایش خانگی داخلی را پوشش می‌دهند و هم با سرویس‌هایی مانند چنلز و موزیک‌لند و فیلم‌لند، محدودیت‌های کاربران ایرانی را در دسترسی به وب‌سایت‌هایی مانند یوتیوب رفع کرده‌اند.

اندرویدباکس نت‌باکس مدل شاین اس طراحی جمع‌وجوری دارد و جنس بدنه‌ی آن مات است که زیبایی آن را دوچندان کرده است. شاین اس از ۳ درگاه USB 2.0، یک درگاه HDMI 2.0، یک درگاه microSD و درگاه‌های آنالوگ و صدای دیجیتال بهره می‌برد که ازطریق آن‌ها می‌توانید سایر دستگاه‌های جانبی موردنیاز را به اندرویدباکس وصل کنید.

اندروید باکس-سرای تل

نت‌باکس شاین اس از پردازنده‌ی مرکزی Allwinner H618، رم ۲ گیگابایتی و فضای ذخیره‌سازی ۱۶ گیگابایتی استفاده می‌کند که می‌توانید آن را ازطریق درگاه microSD تا ۱۲۸ گیگابایت افزایش دهید. عملکرد کلی دستگاه روان است؛ اما امکان دارد هنگام نصب برخی برنامه‌های خارجی مانند ویدئوپلیرها، با کمی کندی و لگ مواجه شوید. ناگفته نماند که پلیر پیش‌فرض دستگاه کاملاً روان است و مشکلی در پخش محتوای ۴K ندارد.

اندرویدباکس شاین اس از سیستم‌عامل اندروید تی‌وی ۱۲ استفاده می‌کند که سیستم‌عامل نسبتاً جدیدی است. همچنین، می‌توانید ازطریق استور داخلی نت‌باکس و فروشگاه پلی استور گوگل، برنامه‌های موجود برای اندروید تی‌وی را دانلود و نصب کنید. اتصال Wi-Fi و بلوتوث نسخه ۵ نیز از دیگر ویژگی‌های شاین اس هستند تا بتوانید دستگاه‌های بی‌سیم مانند اسپیکر و ماوس و کیبورد را به دستگاه متصل کنید.

 

اندروید باکس مدل X98H Pro 4K

اندروید باکس X98H Pro 4K گران‌ترین مدل در فهرست ما به‌حساب می‌آید و با پشتیبانی از اندروید ۱۲ و پردازنده‌ی ۶۴ بیتی Allwinner H618 و پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G31 MP2 می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. به‌لطف دو پورت HDMI 2.0 و یک دکمه‌ی سوییچ HD، می‌توانید دو نمایشگر یا تلویزیون را هم‌زمان به دستگاه متصل کنید. این اندروید‌باکس از وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵ نیز پشتیبانی می‌کند تا با آخرین استانداردهای ارتباط بی‌سیم همخوانی داشته باشد.

اندروید باکس-سرای تل

همان‌طورکه از اسم اندروید‌باکس هم برمی‌آید، می‌توانید کیفیت تصویر ۴K را از آن دریافت کنید. سه پورت USB 2.0 برای دستگاه در نظر گرفته شده است و از ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌‌سازی داخلی درکنار ۴ گیگابایت رم استفاده می‌کند. در‌حال‌حاضر، X98H Pro یکی از مدل‌های پرفروش‌ در بازار کشورمان است و برای کسانی که می‌خواهند اندرویدباکسی قدرتمند در‌اختیار داشته باشند، گزینه‌ی مناسبی به‌حساب می‌آید.

در آخر :
اندروید‌باکس‌ها محصولاتی ارزشمند برای تلویزیون‌هایی به‌حساب می‌آیند که نسبتاً قدیمی شده‌اند و بسیاری از ویژگی‌های تلویزیون‌هایی هوشمند امروزی را ندارند. اگر شما از اندرویدباکس‌ها استفاده می‌کنید، در بخش نظرات از تجربیات خود بگویید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید